Serious gaming
Voor de minor Active Ageing is het de bedoeling dat er een workshop wordt gegeven op basis van een innovatie in de zorg.
Het thema dat in de workshop centraal staat is Serious Gaming, hierbij wordt er met name in gegaan op de effectiviteit op het gebied van lichamelijk conditie en de kwaliteit van leven op basis van de huidige bestaande Serious Games.
Bij serious gaming is niet entertainment het hoofddoel van de game. Het doel van een serious game is serieus (serious), dat de games ook leuk zijn, is bijzaak. Er zijn verschillende serious games met verschillende doelen. Enkele voorbeelden van deze doelen zijn; educatie en het stimuleren van beweging en cognitie.
Om het literonderzoek grondig te kunnen uitvoeren zijn er hoofd-en deelvragen opgesteld. De hoofdvraag die gehanteerd wordt is:
“Welk effect heeft een ‘Serious Game’ (SilverFit) op de beweging en kwaliteit van leven van een 65-plusser?”
Om de bovenstaande hoofdvraag te kunnen beantwoorden zijn er deelvragen geformuleerd welke worden beantwoord door middel van een literatuurstudie en interviews met experts en ouderen die ervaring hebben met het gebruik van SilverFit. De deelvragen worden eerst algemeen beantwoord, daarna wordt het indien mogelijk verder toegespitst op SilverFit .
1. Wat is de reden dat serious gaming en met name SilverFit ontwikkeld is?
2. Wat is het effect van serious gaming op laag intensieve bewegingen?
3. Wat is het effect van serious gaming op geestelijk welzijn?
4. Welke serious gaming zijn er op het gebied van conditie en geestelijk welzijn verkrijgbaar, wat voor soort spellen biedt SilverFit op dit gebied aan?
5. Wat is de mening van ouderen over serious gaming?